Reizen in het Heilige Land met twee Groningse professoren

Foto uit het boek van Willem J. Aalders gemaakt door een mede-reiziger in Palestina.

Op 19 september worden de reiservaringen in het Heilige Land van twee Groninger theologen in een duo-lezing besproken. Theo C. Vriezen bezocht Palestina in 1924. Zijn zoon Karel Vriezen zal in Synagoge Groningen vertellen over de reis van zijn vader en over diens betrokkenheid bij de latere vakgroep Midden Oostenstudies van de Rijksuniversiteit Groningen. Aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog reisde Willem J. Aalders door Palestina. Historicus Jochem Abbes zal vertellen over de bijzonderheden van Aalders’ reis.

Na het afronden van zijn studie theologie in Utrecht vertrok Theodoor Christiaan Vriezen (1899-1981) in 1924 naar het Midden-Oosten. Vriezen nam deel aan een Lehrkurs, een programma van het Duitse archeologische instituut in Jeruzalem dat toen onder Brits bestuur stond, om theologen kennis te laten maken met het land van de Bijbel, de archeologie en de bevolking. Van deze reis heeft Theo Vriezen een dagboek bijgehouden. De reis door het Heilige Land zou bepalend zijn voor Vriezens carrière. In 1941 werd hij benoemd tot hoogleraar Godsgeleerdheid aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn zoon Karel werkte in 2017 mee aan het boek Ga en verken het land waarin de reis van zijn vader wordt beschreven.

Vlnr: Theo C. Vriezen, cover van het boek uit 2017, Willem J. Aalders.

In de tweede lezing staat Willem Jan Aalders (1870-1945) centraal. Aalders maakte in 1913 een reis door Palestina dat toen nog onder Turks bestuur stond. Zijn reiservaringen verwerkte hij in 1915 in het boek In het land der belofte. In datzelfde jaar werd Aalders door de Hervormde synode tot kerkelijk hoogleraar aan de Groningse universiteit benoemd voor de dogmatiek, het kerkrecht en de geschiedenis van de Nederlandse Hervormde Kerk. Historicus Jochem Abbes zal in deze lezing de reis van Aalders toelichten, die het land als een ‘botsing tussen gevoel en werkelijkheid’ heeft ervaren.

Tijdgenoten van Jacob Israël de Haan

Synagoge Groningen biedt deze duo-lezing aan vanwege de wisselexpositie over Jacob Israël de Haan (1881-1924). De Haan werkte als journalist voor het Algemeen Handelsblad in Palestina. Daar werd hij op 30 juni 1924 vermoord. We verkennen deze avond de reismotieven en ervaringen van twee tijdgenoten van De Haan. Wat dreef deze theologen om af te reizen naar het Heilige Land? Met welke verwachtingen gingen ze en met welke ervaringen keerden zij terug?

Reizen in het Heilige Land met twee Groningse professoren

Donderdag 19 september – 20.00 uur (Synagoge vanaf 19.30 uur geopend)

Locatie: Synagoge Groningen, Folkingestraat 60

Gratis entree - Reserveren via reserveren@synagogegroningen.nl ovv ‘Lezing 19-09’.